onsdag 10 juni 2020

Sjung om studentens lyckliga dar’

Juni månad. Syrenerna blommar och naturen visar upp sig från sin bästa sida. Det har varit en ovanlig vår och försommar men en del saker är precis som vanligt. I syrenernas tid är det skolavslutning och studentexamen, så även i år. Varken skolavslutningen eller studentexamen kommer bli som vi hade tänkt men det äändå en alldeles särskild dag. En dag att minnas, en dag fylld av både glädje och tårar. 
Grundskolan är avklarad för elverna i årskurs nio och för många stundar ett sommarlov innan det är dags att ta itu med gymnasiet. Vi vet att en gymnasieexamen är den bästa grunden för möjlighet till arbete och självförsörjning. Därföär det viktigt att alla som slutar årskurs nio är behöriga till gymnasieskolan. Socialdemokraterna äövertygade om att alla lärare och elever gör sitt allra bästa för att så många som möjligt ska sluta nian med fullständiga betyg. Ibland lyckas det inte och då finns sommarskolan som en ytterligare möjlighet att få de sista godkända betygenDärföäjag glad över att den socialdemokratiskt ledda regeringen skjuter till 120 miljoner till lovskola för att ge eleverna större möjligheter att nå kunskapskraven. För dig som slutar grundskolan finns olika möjligheter. Att välja gymnasieprogram och gymnasieskola kan kännas som ett livsavgörande beslut men livet är fullt av val och det går att välja om senare i livet. Det viktigaste är att du går gymnasiet
Jag vet att många som slutar gymnasiet har längtat efter våren i årskurs tre. Det beskrivs ibland som den bästa tiden i det unga livet. Alla ni har gjort en stor uppoffring för att förhindra spridningen av Coronaviruset. Plötsligt ställdes undervisningen om till distansundervisning och ni fick inte komma till skolan. Jag är imponerad över både er och era lärares snabba omställning. Jag vet att det har varit en tuff situation för många. Mycket av ert firande har ställts in eller förändrats. Ni tar ett stort ansvar. Jag hoppas trots allt att ni kan tänka tillbaka på denna tid med både stolthet och glädje. Er prestation efter 13 år i skolan kan inget virus i världen förringa. Sträck på er! Jag vill gratulera er alla till er studentexamen och önska er lycka till. Just nu kanske det känns tufft men det blir bättre. Fortsätt drömma och hoppas och tänk att framtiden är er. 
Jag hoppas att alla lärare och elever får ett skönt och välförtjänt sommarlov. Sommaren blir förmodligen inte heller som vanligt” och planer har fått ändras. Det viktigaste är att vi under sommaren hämtar kraft, gör saker vi tycker om, skrattar och umgås på det sättet vi kan. Jag kommer fortsätta följa  Folkhälsomyndighetens råd. Jag äövertygad om att vi klarar detta tillsammans. 
Avslutar med ett citat från Laleh
Det började inte med mig, nej livet är för vackert vad var det ni sa?
Det slutar inte här med mig, det bästa det har inte hänt än, vad var det ni sa?
Nej, det slutar inte här med dig, se ringarna på vattnet vad var det vi sa?
Det kommer bli bra




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar