lördag 23 juli 2022

#50 Dags att lämna hängmattan

Har du tid att ligga i hängmattan? Det är ju valår och allt. 

Jag vet inte riktigt om frågan ska få mig att känna någon form av skuld eller om den är ställd med ömhet. Jag känner mig dock genast som en skurk. Jo, för jag ligger faktiskt i hängmattan, lapar sol och läser en bok. Trots att det är valår och allt. Jag borde kanske dela ut flygblad, knacka dörr, delta i en debatt eller åtminstone skriva en insändare eller något smart på sociala medier. Ärligt talat, jag har inte tänkt en enda politisk tanke under hela dagen. Tänk om vi förlorar valet nu? För att jag ligger i hängmattan en solig, varm dag i juli. 

Givetvis är det inte så och givetvis måste vi alla ha lediga och lata dagar, för hur ska vi annars orka? Jag har inte bara tagit en ledig dag, utan faktiskt flera stycken. Umgåtts med nära och kära, varit ute i naturen -upptäckt nya platser och återsett gamla. Jag har badat också, mer än någonsin och druckit kaffe vid bryggan i solnedgången efteråt. 

Att ta sig tid för återhämtning är en av de viktigaste investeringarna i sig själv för framtiden. Återhämtning, att hämta åter, att åter få kraft, styrka, lust och glädje. För allt det där kräver vår vardag och framför allt kräver politiken det. Utan lust och glädje är det svårt, kanske omöjligt att jobba politiskt. Tempot är högt och stundtals är klimatet brutalt, men vi är många som drivs av viljan att göra samhället starkare och förändra människors vardag, till det bättre då förhoppningsvis. Politiker får då och då hat och hot riktat mot sig. Det kan vara för ett beslut vi fattat eller för att vi bara är allmänt dumma och inte öppnar ögonen. Eller för att vi är fula eller är folk bara förbannade. De flesta människor är dock vänliga. Och vet du, de allra flesta politiker blir faktiskt inte politiker för att de vill jävlas med folk eller inkassera höga arvoden. De allra flesta blir politiker för att vi tror på demokratin och viljan att skapa ett bättre samhälle.

Tillbaka till hängmattan, en sista tupplur eller ett kapitel till i boken. Gungar lite och lyssnar på tystnaden. 

Men nu, upp o hoppa, på med kampanjkläderna och ut och prata med folk. Det är dags att lägga i högsta växeln och arbeta för ett maktskifte i Växjö. Här ska knackas dörrar, här ska vässas argument och åsikter tas in. Full fart fram till valdagen den 11 september och efter det fortsätter vi. 50 dagar kvar!

Vårt Växjö kan bättre. 





 

2 kommentarer:

  1. Fint och rätt ❤️ Nu kör vi på med kampanjandet och däremellan tar vi hand om oss🌹

    SvaraRadera
  2. Ligg du kvar i hängmattan några dagar till. Folk har inte tid med att lyssna på politik just nu.

    SvaraRadera