fredag 12 augusti 2022

#30 har de tappat det?

 Jag vet inte vad det är med högern o deras förslag. Min kommentar angående dagens. 


Moderaterna vill adhd-testa alla barn i så kallade utanförskapsområden för att komma till rätta till med kriminaliteten. Jag tar mig för pannan! Förslaget är väldigt stigmatiserande mot en redan utsatt grupp, men även diskriminerande. Det är viktigt att adhd och andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) upptäcks tidigt, för alla barn oavsett var man bor. Föräldrar med barn med NPF ska tidigt få stöd och lotsning i hur de kan agera som föräldrar. Detta för att familjelivet ska fungera, resurser kan sättas in, men kanske framför allt för att barnen ska få den allra bästa starten i livet. Det behövs också ett utbildningsarbete riktat mot myndigheter, föräldragrupper och förskola och skola. 

Moderaternas förslag är inte av omsorg för barnen och deras välmående. Nej det är snarare ännu ett populistiskt förslag från Moderaterna där de tydligt visar sin människosyn. 
De vill snabbtesta barnen, men hur ska det gå till? Idag får barn och föräldrar som verkligen behöver en utredning vänta i flera år. Jag önskar att vi lägger resurser där istället. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar