torsdag 4 augusti 2022

#38 socialdemokraterna är en frihetsrörelse

Varför är du sosse? Den frågan får jag ibland. 

Det var inget som kom med bröstmjölken. Jag har inte vuxit upp i politisk engagerad familj. Däremot har det funnits stort engagemang i föreningslivet och jag var själv med i många föreningar som barn och ung. Så folkrörelsearbetet har alltid  funnits med mig. Föreningslivet som finns i Sverige är ganska unikt. Vi bildar föreningar med styrelser, har årsmöten  och basarer. Folk jobbar ideellt med att vara tränare, ledare, stå i kiosken, snickra, göra styrelsejobb och mycket mer. Många föreningar bidrar till integration och människor känner samhörighet. Jag vill rikta ett stort tack till alla föreningar - ert arbete gör skillnad! 

Nu till varför jag är sosse. Jag tror på att vi kan lösa saker tillsammans och gemensamt. Verklig frihet förutsätter jämlikhet och kräver både solidaritet och personligt ansvar. Ökade klyftor och segregation minskar allas frihet. Därför är socialdemokraternas viktigaste uppgift att ge alla bra möjlighet att dras väl genom livet. 

Socialdemokraterna  är en frihetsrörelse - alla ska kunna förverkliga sitt livs äventyr. Därför är jag socialdemokrat. 


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar