söndag 7 februari 2016

Skolbesök

I fredags var jag på verksamhetsbesök. Det är både det roligaste och mest värdefulla jag gör i mitt uppdrag. Genom verksamhetsbesök får jag lite mer kunskap om hur det är ute i våra skolor och en känsla för hur stämningen är. Dessutom får jag prata med en massa härliga elever och personal. Det är väl investerad tid. Eftersom jag ofta väljer att "skugga" en lärare är jag beroende av att lärare vill ta emot mig och låta mig hänga med dem en hel dag. Det är jag tacksam över att så många vill. 
Jag känner inte igen den skolan som massmedia ibland beskriver. Man kan få för sig att svenska skolan är i fritt fall när man läser tidningar vissa tider. Det är inte det jag möter när jag är ute och besöker skolor. I fredags var inget undantag. Jag möts av nyfikna och vetgiriga elever. Jag möts av engagerade och duktiga lärare, skickliga assistenter, kunnig service- och ekonomipersonal. Visst beskriver många pedagoger de problem som finns. De beskriver resursbristen, svårigheter att få tag på vikarier, stora barngrupper och att tiden inte räcker till för alla barn. De klagar inte, gnäller inte, utan beskriver sin verklighet, sin faktiska arbetssituation. 
I fredags fick jag bland annat uppleva svenska, musik, bild, högläsning engelska och "guldstolen". Under det sista momentet fick eleverna stå på en guldmålad stol och berätta om vad de tyckte att de lyckats extra bra med denna veckan och vad de ska satsa på nästa vecka. De var otroligt modiga och pratade om sig själva inför klassen. De pratade till och med i mikrofon. Under lunchen (god soppa och nybakat, varmt bröd) fick jag tillfälle att prata lite mer med både elever och lärare. Eleverna hade många förslag på hur skolan kunde bli bättre, men var mest nöjda.
Att skolan i Växjö fungerar bra beror framförallt på pedagogernas engagemang. Därför oroar det mig att sjuktalen ökar och att vi har problem med kompetensförsörjningen. Fler måste vilja bli lärare och de som är lärare måste både vilja och orka arbeta längre. Läget är akut i hela Sverige!  Att stärka läraryrket är en central framtidsfråga för Sverige.

Så här fint är det hos klass 3C på Pilbäcksskolan

Vi socialdemokrater arbetar för:
- höjda lärarlöner och fler karriärvägar i läraryrket. Stort ansvarstagande och utveckling ska premieras
- att stora klasser ska bli mindre så lärarna får mer tid med varje elev
- fler speciallärare och specialpedagoger
- kompetensutveckling för lärare för att utveckla och professionalisera läraryrket.
- att utveckla lärarutbildningen genom fler lärarledda undervisningstimmar och större forskningsförankring
minskad administration – låt lärare vara lärare

Jag kommer fortsätta besöka förskolor och skolor och samtala med både barn, elever och pedagoger. Det är det bästa sättet för mig att kunna fatta smarta beslut och föra Växjös skolor framåt. Tack för att ni tar emot mig! 
    


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar