torsdag 10 mars 2016

Största möjliga (köks)tystnad?

Haft ännu två bra dagar på två av våra grundskolor i Växjö. Igår följde jag en femma och idag var jag i årskurs sex. Det som slår mig när jag är på skolbesök är först och främst att vi har väldigt engagerade pedagoger och annan personal i Växjö kommun, att eleverna är framåt, energiska och trevliga men också att skolorna är väldigt olika. Olika är bra, men hur står det till med likvärdigheten? Bland annat ser det väldigt olika ut med digitala hjälpmedel. Både vilka som finns och hur de används i verksamheten. Något som tål att ses över tror jag. Imorgon väntar ett nytt besök på en annan grundskola. Det är mitt fjärde besök på en vecka. Jag lär mig mycket och får prata med många elever och medarbetare. Det är verkligen bra dagar på,jobbet.
Smålandsposten kontaktade mig idag med anledning av artikeln de hade idag angående den nya köksstrukturen. http://www.smp.se/inblick/dessa-kok-kan-mista-matlagningen/Tillagningskök ska läggas ner och Smålandsposten skriver om medarbetare som inte vågar uttala sig. De är rädda för vilka konsekvenser det kan få. Året är 2016 och anställda i kommunen vågar inte offentligt säga vad de tycker. Det är verkligen inte okej! Sådana strukturer kan vi inte ha. Våra medarbetare ska kunna använda sig av sin meddelarfrihet och vi ska ha ett öppet klimat där människor säger vad de tycker. Jag ser mycket allvarligt på detta. Att kök ska  läggas ner samtidigt som majoriteten säger att "maten ska lagas så nära sen som äter den som möjligt" får jag heller inte att gå ihop. Nej, gör om och för rätt! Att laga mat i våra förskolor har många fördelar, såväl pedagogiska som måltidsmässiga och miljömässiga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar