lördag 4 mars 2017

#97 Ska vi tolerera intolerans?

Lördag. Tänker att jag ska sova lite längre men det går inte. Ut med hunden, lite morgon-tv o sen träning. En runda till Erikshjälpen. Vårmarknad på torget. Hem o städa. Som vanligt kollar jag mitt FB-flöde o läser krönikor och artiklar. Människor kommenterar de som kommenterar uppseendeväckande saker om Sverigedemokraterna. "Vi måste tolerera att vi har olika åsikter". "Vem ska börja visa tolereras?" Jag kommer aldrig att tolerera rasism och främlingsfientlighet, att någon talar om för ett barn att "Detta är inte ditt land." Jag kommer aldrig att tolerera att alla människors lika värde inte respekteras. Så, ja - jag tolererar inte intolerans. 
Jag är glad att Värdegrundsarbetet i förskola och skola är tydligt. För barnen är vårt hopp mot den bruna sörjan. På skolverkets sida kan du läsa:

"Värdegrundsarbetet sker överallt och hela tiden. Barn och elever ska känna sig trygga och få vara som de vill vara. De ska kunna påverka sin egen skolsituation genom delaktighet och inflytande och samtidigt utveckla förmågor för att aktivt kunna verka i demokratin.

De grundläggande värden som förskolans och skolans värdegrund omfattar ligger i linje med de värden som vårt demokratiska samhälle vilar på.

Värdegrunden omfattar

  • människolivets okränkbarhet
  • individens frihet och integritet
  • alla människors lika värde
  • jämställdhet mellan könen
  • solidaritet mellan människor"
Människolivets okränkbarhet. Det är vackert och långt ifrån Sverigedemokraternas syn på mänskligheten. Solidaritet istället för att bara se till sitt eget. Att kunna se bortom sin egen horisont. 

Nu sk jag kolla "Bron" - hopplöst efter. Det är jag medveten om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar