fredag 29 juli 2022

#44 earth overshoot day

Igår, den 28 juli, var det earth overshoot day. Det vill säga den dagen då världen har förbrukat årets ranson av förnybara resurser. Om alla länder levt som vi lever i Sverige hade dagen inträffat redan fen 3 april. 1971 inträffade dagen sen 25 december. Så när jag föddes 1968, gissar jag att den inträffade alldeles i slutet av året. Vad har hänt sedan dess? Under 50 år har vi med en fascinerande hastighet lyckats förbruka allt mer av gemensamma resurser och vi lånar nu av framtida generationer. Ett lån som vi knappast kommer betala tillbaka. 

Overshoot day är såklart en fiktiv beräkning (gjord av Global Footprint Network), en slags budget där man mäter bland annat fiske, skogsbruk och energikonsumtion. Fiktiv eller ej så ger uträkningen oss en signal om hur vi lever. Vår nuvarande livsstil är inte hållbar. Politiken måste ta ett stort ansvar och peka ut riktning, sätta upp lagar och göra det enklare att välja rätt. Här finns massor mer att göra. Politiken behöver skärpa till sig. Fler ekonomiska incitament kan bli nödvändiga. Det mesta jobbet måste göras på systemnivå men vi måste också var och en vara beredda på att förändra vår livsstil och våra beteenden. Världsnaturfonden  menar att vi framförallt måste förändra två stora system för att snabbt vända trenden. Det ena är energisystemet och det andra är matsystemet. 

Mat är en het fråga, men att minska matsvinnet och äta mer vegetariskt gör skillnad. Idag produceras mat på sätt som ökar utsläppen men också som hotar den biologiska mångfalden. Vad är det då som är så upprörande med att säga att vi ska äta mer växtbaserad mat? Det är ju bra både för miljön, hälsan och plånboken. Dessutom är det snällt mot djuren. Om fler åt mer växtbaserad mat skulle nämligen det kött som konsumeras kunna produceras på ett mindre aggressivt sätt. Jag har varit vegetarian i hela mitt vuxna liv, vegan i snart 20 år. Jag har hört alla motargument men hävdar att jag är både frisk, stark och oftast mätt. Om jag inte är mätt beror det på helt andra saker än att jag inte äter kött. 

Det pratas oftast om skolmaten och att barnen inte äter om det är vegetariskt. Barn äter det de är vana vid att äta. Om de får mer vegetariskt hemma skulle de äta mer av det även i skolan. Att göra som som Växjös moderatledda allians och Sverigedemokraterna gör, dvs lägga mer kött på barnens tallrikar är dåligt på många sätt. I flera år har vi jobbat med att få in mer växtbaserad kost för klimatets skull.  Helt plötsligt under ett valår och när klimatet är helt upp och ner, ändrar de sig. 

Barn ska vara mätta. Därför ska vi servera den mat barn tycker om. Jag är övertygad om att stor del av den maten kan vara växtbaserad. Det är helt nödvändigt. 

Att så många människor så hårt försvarar sin biff på tallriken är för mig helt obegripligt. Företrädesvis vuxna män som är både normalintelligenta och vettiga borde kunna ta in alla argument för växtbaserad kost, men här blir det tvärstopp. Jag menar inte att alla ska bli veganer men en sak är helt säker, för att kunna leva hållbart måste vi ställa om energin. Inte bara i våra fordon och hus utan även i våra kroppar. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar