fredag 23 november 2012

Frihet och framtidstro

Vi socialdemokrater tror på utveckling och människors kraft. Vi ser med tillförsikt på Sveriges möjligheter att bli ett ännu bättre land i framtiden. För det behöver vi en ny regering med en ny politik där alla människor tas tillvara, där alla människors förmågor hur stora eller små de än må vara får en chans att visa sig.  Människor ska också göra rätt, för sig, arbeta eller utbilda sig. Vi ska skapa jobb inom näringslivet, investera i exportstöd och strategisk samverkan. Vi vill bygga framtidens skola, investera i forskningsinstitut för lärande. Vi ska skapa framtidens välfärd och påbörja arbetet för jämställdhet på nytt. Om allt detta har Stefan Löfven pratat idag. 

Jag är glad att jag är medlem i ett parti som kallar sig framtidspartiet och som tycker att vi ska blicka framåt istället för att se bakåt och vara nostalgiska. Jag är stolt över att jag är med i ett parti som vill satsa på barn och ungdomar, ett parti som vill att alla människor ska ha samma möjligheter. Ändå skulle jag kunna använda den utslitna frasen "Jag är stolt, men inte nöjd" 

Stefan Löfven pratar också om klimatomställningen. Vi vill påbörja arbetet för framtidens hållbara bostäder, resor och arbeten. Det är bra eftersom bostäder och resor är stora delar av våra liv och därmed har stor påverkan på vår miljö och därmed klimatet. Jag tycker ändå att skrivelsen låter lite klen, har tyvärr inte hunnit lyssna på vad Stefan sade idag, men jag hoppas att han pratade mer om miljön. Inför kongressen 2013 hoppas jag att vår miljöpolitik kommer att diskuteras livligt och att vi får en diskussion om hur vi kan skapa ett hållbart samhälle och hur omställningen ska se ut. Att bara minska våra koldioxidutsläpp räcker inte. Vi måste sluta slösa på våra resurser och för det behöver vi en plan.

Det är spännande att vara medlem i ett parti i förändring och i ett parti som är en folkrörelse. Det är spännande att vara medlem i ett parti som är framtidsinriktat. Vi har påbörjat en spännande resa och jag hoppas att vi är på väg mot samma mål. Om tåget går till Nässjö, är det dumt att sitta o skrika att man vill till Hässleholm. Då får man helt enkelt be att bli avsläppt vid nästa station och byta tåg där.

Klyftorna ökar mellan rika och fatiga. Ungdomar har ingen framtidstro. 
Sverige kan bättre.

Jag tror att den politik, som nu formas inom socialdemokratin, gör det möjligt för alla att leva ett bättre liv, och kan få människor att känna frihet och framtidstro. Det har borgarna misslyckats med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar