söndag 21 september 2014

En vecka efter 1448 dagar till nästa

En vecka sedan valet. Ännu är inte den slutgiltiga rösträkningen i Växjö kommun färdig men mycket tyder på att alliansen med Bo Frank i spetsen och Sverigedemokraterna i hasorna fortsätter att regera i Växjö. Sverigedemokraterna i Växjö har varit osynliga i valrörerelsen. De har inte kommit till några av alla de debatter samtliga partier blivit inbjudna till, de har inte setts till på gator och torg och inte funnits för att svara på frågor. En av alla dessa fantastiska elever, från en av alla de Växjös skolor som besökte oss i valstugorna de sista veckorn innan valet, frågade mig varför Sverigedemokraterna inte hade någon valstuga. Givetvis kunde jag inte svara på frågan, men den är berättigad. De senaste fyra åren i fullmäktige har de inte heller varit särskilt aktiva. Antal motioner kan jag räkna på halva ena handen, interpellationer minns jag inga och insändare och debattartiklar har lyst med sin frånvaro. Ju mindre Sverigedemokraterna pratar, desto fler röster? Så ni Växjöbor, som har röstat på SD, hur vet ni vad ni får? Vet ni vad Sverigedemokraterna vill med Växjö? Jag frågar för att jag är nyfiken och vill förstå. Att Sverigedemokraterna  ökade i riket är inte förvånande, men beklämmande. Den högerpolitik som styrt landet de senaste åtta åren har banat väg för detta. Klyftorna mellan människor som har och inte har, har ökat. De som har mycket har fått mer och de som haft lite har fortfarande lite. En sådan politik skapar rädsla, i alla led, för att förlora det man har. Det är som bekant, lättare att sparka neråt. Skylla på "dom". Skylla på någon du inte känner. Någon, som du aldrig behöver stå öga mot öga med. Någon, vars livshistoria du aldrig har hört och aldrig kommer att höra. Någon, som redan är lite mer sårbar än du. Någon, vars tårar du aldrig behöver torka och någon vars skratt du aldrig behöver dela. Någon, som inte riktigt "passar in". I ett samhälle som ställer grupper mot varandra, föds rädsla och fördomar. Därför är det inte förvånande att Sverigedemokraterna får fler väljare. De spelar på din rädsla och ger dig en syndabock. Så här uttryckte Olof Palme det:
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framförallt ett uttryck för okunnighet och rädsla. Okunnighet om andra människors särart, rädsla för att förlora en position, ett socialt privilegium, en förhandsrätt"
Stefan Löfven har ingen lätt uppgift framför sig. Förutsättningarna för att skapa "Ett bättre Sverige för alla" kunde ha varit bättre. Men nu är vi där vi är. Jag hoppas verkligen att det lyckas.
Här i Växjö avvaktar jag sluträkningen lite försiktigt. Jag hade gärna sett en annan kommunstyrelseordförande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar