torsdag 18 augusti 2022

#24 komvux

Idag är det 24 dagar kvar till valet. Det går i ett rasande tempo, men många dörrar till ska hinna knackas. Ikväll knackade vi i Braås. Det blev också ett kärt återseende men en före detta elev. Jag blev på riktigt glad över att träffa henne och se hur hennes liv utvecklats. Hon blev även jätteglad över att se mig. Så fint att vi lämnar avtryck i varandras liv. Jag arbetade i 15 år som lärare på komvux och har träffar väldigt många elever, flera hundratals.  Jag minns de flesta men skulle vilja påstå att alla minns mig. För jag byggde relationer, med var och en. Jag lärde de svenska och de lärde mig om livet. Det ett fantastiskt  arbete och jag är så tacksam för alla de åren. Vi hade dessutom väldigt roligt, både med elever men även vi lärare tillsammans. Vi betydde alla något för varandra. 

Tyvärr har det moderatledda styret successivt monterat ner vuxenutbildningen i egen, kommunal regi och nu är allt utlagt på privata aktörer. Så kan vi inte ha det. När vi tar makten ska vi bygga upp vuxenutbildning i egen regi. Det kommer inte bara enkelt, men det kommer att gå. Vi måste ta tillbaka den demokratiska kontrollen över välfärden. Bara då har vi riktigt rådighet över den. 

Fantastiskt vackra och varma sommarnätter fortfarande  



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar