söndag 14 augusti 2022

#28 kryssa eller inte kryssa

Idag är det fyra veckor kvar till valet. Tiden går fort och långsamt samtidigt. Vi har så många olika aktiviteter på gång i hela kommunen. Jag blir riktigt stolt. I morse var tillexempel ett gäng ute o satte upp valaffischer. Valpulsen stiger!

Många frågar mig om man ska kryssa någon på valsedeln. Jag är väldigt kluven till detta. För det första är det ju viktigaste att rösta. För det andra tycker jag så klart att du ska rösta på socialdemokraterna. När det kommer till listan så har vi i Växjö ett väldigt starkt lag med många bra kandidater. Valberedning tar fram ett förslag på en lista som ska bestå av personer som på olika sätt ska komplettera varandra. Det kan vara kön, geografi, arbetsbakgrund, facklig bakgrund med mera. Denna lista antas sedan av medlemmar på ett medlemsmöte. Om en person får många kryss kan listan förändras. Det krävs dock ganska många kryss för att du ska ”gå om någon”. Det finns många olika skäl att kryssa någon. Om en person eller flera kryssar sig förbi innebär det ju nya placeringar på listan som då inte är beslutad av medlemmarna i socialdemokraterna utan av väljarna. I Sverige är det en ganska ny företeelse med personkryss och det är ju upp till var och en att avgöra vilket som är bäst  

Som sagt jag är kluven. Eftersom det händer ganska sällan att någon kryssar sig förbi innebär det att kryssen oftast ger en boost till personen som får många kryss och kanske inte så mycket boost till den som inte får så många kryss. Det är kanske enkelt för mig som står på plats ett på listan, men nej, jag driver ingen personvalskampanj. Jag tycker du ska rösta på socialdemokraterna.  Jag är hoppfull, tacksam och stolt över att det kan innebära att jag blir kommunstyrelsens ordförande. Jag är stolt över att medlemmarna gett mig förtroendet att stå på plats ett. Om jag sen får många kryss är det en boost för mitt ego såklart. Skulle någon kryssa sig förbi blir det så klart lite mindre boost. Så kryssa eller inte? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar