måndag 30 juli 2018

#44 krönika om torkan

Idag publicerades en min krönika i Växjöbladet Kronobergaren. Här kan du läsa den.


Det är varmt och aldrig förr har vi väl längtat så efter regn, men inget regn i sikte. Situationen för lantbrukare, djurägare och för dem som bedriver skogsbruk förvärras varje dag som regnet uteblir. Dåliga skördar, brist på djurfoder och risk för skogsbränder är nu verklighet för många. Jag och många andra är oroliga för att vattnet i brunnen ska sina. För min egen del handlar det bara om bekvämlighet och är inte en fråga om liv och död eller ens att vardagen blir alltför komplicerad. Jag har ett vattenhål i stan där det finns kommunalt vatten och avlopp om jag behöver.

På många sjukhus och äldreboende är det tufft med värmen. Ibland livsfara för gamla och sjuka. Det blir inte ens svalt på natten. De som säljer AC verkar ha en lysande framtid. Själv ligger jag och flämtar framför en fläkt och min sömnbrist beror snarare på att den brummar alltför högt och att hunden ligger på golvet och flåsar.

Många av oss har nog börjat tänka till lite extra. Är det här en normal variation eller beror det på vår miljö och därmed påverkan på klimatet? Jag befarar att det är det sistnämnda. Värmen och torkan kräver både snabba insatser här och nu, vilket regeringen gjort, samt långsiktiga lösningar där vi måste fundera både över hur vi tar hand om vår miljö men också över vilken beredskap vi behöver ha. EU-samarbetet visar sig nu från sin bästa sida. Tur att det inte är någon Swexit i sikte.

En annan tanke är att vi ser det som självklart att det bara är att gå till affären och hämta mat. Maten kommer ju inte till affären genom ett trollspö. Det är människor som sliter hårt varje dag för att vi ska ha mat på bordet. Livsmedel är ingen självklarhet. I situationen som uppstått måste vi alla ta ansvar att köpa svenskt så att våra bönder kan leverera mat även i framtiden. Konsumentmakten är stor och du kan göra skillnad!

Det finns grupper som använder krissituationer för att spä på rädsla, skapa mer otrygghet och kommunicerar så det passar deras agenda. Plötsligt hör jag att det är invandrarnas fel att det brinner, skogsbränderna är anlagda av regeringen för att visa att EU behövs och så vidare. De som sprider detta borde skämmas! Det är nu det är extra viktigt att vi håller ihop. Det är nu vi ska visa att vi är starkare tillsammans. Det är nu vi verkligen behöver visa hjälpsamhet istället för misstänksamhet.

Alla de som hjälper till att bekämpa bränderna, yrkesverksamma och frivilliga, alla de som kämpar med sina skördar och sina djur, de som tar hand om våra gamla och alla de som hjälper till på ett eller annat sätt, är mina hjältar. De som misstänkliggör och sprider hat, trissar upp oron och använder en svår situation för sin propaganda är ynkryggar.

Det är 44 dagar kvar till valet. Vi kommer förmodligen se mer av desinformation som florerar, personer som medvetet sprider falsk propaganda. Låt oss inte fokusera på dem. Låt oss fokusera på hjältarna. Låt oss fokusera på vårt demokratiska samhälle. Låt oss fokusera på ett starkare Sverige – ett tryggare samhälle.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar