måndag 9 juli 2018

# 62 två månader - aktivt lov satsning av regeringen

Idag är det två månader kvar till valdagen den 9 september. Värmen ligger som ett lock över Kronoberg o h Växjö. Det är något speciellt med att vara i inlandet när det är så varmt.
Jag steg upp tidigt, det är skönt ute då. Tog en promenad med min hund. Lite senare cyklade jag till Teleborgs 4H gård. Det är en plats dit barn kan komma o hjälpa till med djuren, pyssla och umgås. Det är dessutom en del av Växjö kommuns satsning ”Aktivt lov” som är en satsning med kostnadsfria aktiviteter för barn o unga mellan 6-15 år. Du kan läsa mer på Växjö kommuns hemsida
Aktivt lov finansieras mestadels med statliga pengar. Pengar som regeringen bestämt ska gå till kommunerna. På regeringens hemsida kan du läsa
Kommunerna ska med det statliga stödet erbjuda aktiviteter som ger stimulans och personlig utveckling. Alla barn ska behandlas lika vad gäller tillgång och deltagande. Aktiviteterna ska stimulera både flickors och pojkars deltagande, främja integration och skapa nya kontaktytor mellan barn med olika social bakgrund.”
Politik gör skillnad - alla barn o unga ska kunna göra sker på sitt sommarlov oavsett föräldrarnas inkomst. Jämlika samhällen fungerar bäst. Detta är en bra satsning som kommer alla barn o ungdomar till del. Jag har besökt flera av dessa aktiviteter och de är uppskattade, varierande och många av dem skapar dessutom bra sommarjobb. 

Detta är bara en av de satsningarna som den socialdemokratisktledda regeringen genomfört. Kolla gärna detta blogginlägget som jag skrev för ett tag sedan om 100 bra grejer.

Två månsder kvar o sommarvärmen ska hålla i sig till september. Valtemperaturen kommer att gå upp men jag hoppas att vi kan hålla ett schysst debattklimat där vi slipper se personangrepp, förlöjligande eller andra påhopp. 



                                            Bilder från 4H 🍀

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar