måndag 27 augusti 2018

#13 att simma lugnt i den politiska debatten

Idag vet jag inte riktig var jag ska börja... Har fått många positiva kommentarer och synpunkter från växjöbor angående vårt förslag om att behålla simhallen på nuvarande plats. Den nuvarande platsen är socialdemokraternas utgångspunkt och vi vill gå till botten med det. Vända och vrida på olika förslag och alternativ. Vi tror det är den bästa platsen ur tillgänglighetsperspektiv men också för att den ligger vid ett populärt och etablerat rekreationsområde och att vi i framtiden möjliggör kallbadhus. Den moderatledda majoriteten verkar inte gilla vårt förslag lika mycket. De kallade till en extra presskonferens idag. Jag vet dock inte vad som sades där för har inte sett någon media angående det ännu. Radio P4Kronoberg bjöd in oss på debatt. Jag blev beskylld för att inte lita på tjänstepersonernas uträkningar, men det är inte sant och det har jag aldrig sagt. I en saklig debatt är det bra om vi inte lägger orden i varandras mun. Vi har mycket kompetenta tjänstepersoner i Växjö kommun. Vi tycker dock att platsen är bäst och därför vill vi gå till botten med olika förslag. Att politiken har olika åsikter i frågor är inget ovanligt, men i den här verkar det som om vi inte får tycka annorlunda. Då är vi oseriösa och populistiska. Det är märkligt. Vi tycker helt enkelt att nuvarande plats är bäst. Det finns mycket mer att säga om debattklimatet men jag stannar här.
Under lunchen var socialdemokrater för tro och solidaritet vid vår valstuga. Det var väldigt trevligt och härligt att vi är flera som vill ha medmänsklighet och solidaritet, så bygger vi ett starkt och tryggt samhälle.
Imorgon har vi kommunfullmäktige, mitt i brinnande valrörelse. Dessutom allmänpolitisk debatt. Jag hoppas verkligen att debattklimatet blir gott. Idag känns det som en stum förhoppning. Jag ska i alla fall göra mitt bästa. Att förlöjliga sina motståndare och gå på personangrepp gynnar inte politiska debatten. Med 13 dagar kvar till valet kan vi lätt känna lite stress, men vi måste ändå behålla lite vett.


1 kommentar:

  1. Självklart skall vi ha badhuset vid Växjösjön, mycket bra att ni har satt ner foten i denna fråga.
    Moderaterna verkar väldigt stressade för tillfället, en moderat med moderatjacka blev avvisad från biblioteket där förtidsröstning pågår, då hon placerade sig i området för röstning. ILLA! Partiföreträdare får INTE stå där väljarna skall plocka sina röstsedlar i lugn och ro. Härom dagen hade moderaterna placerat ett tält framför ingången till biblioteket, de tror de kan göra vad som helst. Det finns en lagstiftning att förhålla sig till Vallagen. Sprid Vallagen till samtliga moderata företrädare i Växjö kommun för omedelbart studium.

    SvaraRadera