fredag 15 juni 2018

#86 är jag en maktgalen idiot ?

Idag läste jag på Facebook igen. Någon var arg på politiker och skrev något i stil med att alla ändå är maktgalna, själviska idioter. Jag blir faktiskt ganska upprörd.
Jag håller inte med om att de flesta politiker skulle vara  maktgalna idioter. De allra flesta politiker är engagerade människor som jobbar heltid och vid sidan av det har ett politiskt engagemang. Flera timmar av sin fritid lägger de på att läsa handlingar, gå på möten, prata med människor o försöka driva demokratin framåt. Jag förstår ibland det politikerförakt som finns, men som alltid är det farligt att generalisera. Själv har jag efter många år i ”det vanliga arbetslivet” nu i femtioårsåldern förmånen att hålla på med politik på heltid. Jag jobbar hårt, många timmar i veckan o försakar andra saker för att försvara demokratin och arbeta för att vi ska få ett samhälle som håller ihop istället för ett som drar isär. Politiken är både mitt arbete och min fritid och här lägger jag nästan all min tid just nu. Jag tar emot hat och hot men också många glada tillrop och trevliga samtal. Det gör jag för att jag tycker det är viktigt att vi har ett samhälle som bygger på folkvalda, jag gör det för att jag vill motverka de bruna krafter som finns. Jag gör det för att jag har en stark övertygelse om att samhället blir starkare om vi jobbar tillsammans. Jag tycker att systemet med folkvalda är det enda rätta. Det finns annars de som gärna tar sig makten. Så innan ni hånar och spyr galla över ”alla” eller ”de flesta” politiker, fundera på vilket system du skulle vilja ha om inte vi ska ha politiker, fundera på varför du själv inte blir politiker.

Jag känner mig varken maktgalen eller som en  idiot. Måhända tycker andra att jag är det. Ta då gärna ett samtal med mig.

                                            
 Foto: Alexander Hall

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar