torsdag 7 juni 2018

#94 vinster i välfärden

Idag var omröstningen om obegränsade vinstuttag i välfärdsföretag eller inte. Som väntat var det bara socialdemokraterna, miljöpartiet och Vänsterpartiet som röstade för en reglering av vinstuttag och därmed föll förslaget. Övriga partier vill alltså fortsätta låta företag  plocka ut obegegränsade vinster som egentligen är skattepengar. Vi tycker de ska återinvesteras i välfärden så att de gör nytta för skolelever och omsorgstagare. Skattepengar ska användas till att elever lär sig mer i skolan och att de som behöver vård får den vård de behöver. De ska inte gå rakt ner i direktörers fickor. 2015 plockade välfärdsföretagen ut 4,7 miljarder i vinst. För det hade vi kunnat anställa tex 7500 undersköterskor.
Många företagare inom välfärdssektorn  jag träffar säger att de kommer gå i konkurs om de inte får plocka ut så mycket vinst de vill. Det tror inte jag. Seriösa företag kommer att finnas kvar. Sverige är det enda land som tillåter obegränsade vinstuttag. Det företagarna borde vara rädda för är om vi får en alliansregering. Då får kommunerna nämligen inte alla de välfärdsmiljarde som den socialdemokratiska regeringen nu skjuter till. DET är en mycket större fara. Det blir svårare för kommunerna att få ihop sin budget och svårare att hålla nivå på skolpeng och ersättning för omvårdnad. Det borde oroa!
Vi ger inte upp, vi fortsätter kämpa för att stoppa övervinsterna!

Hade en sen , fin avkopplande kväll med världens finaste hund😀Han finns alltid vid min sida o hjälper mig att samla mig❤️Vilket kan behövas, när livet som nu, är väldigt intensivt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar