fredag 4 juli 2014

#72 semesterläge, eller?

Idag börjar min semester och jag går in i "semesterläge". Dagen började med att jag bokade en arbetslunch på måndag, så semesterläget gick väl sådär... Jag ser dock fram emot lunchen eftersom jag, när jag träffar medarbetare i Växjö kommun, oftast lär mig så mycket. Vi har otroligt duktiga personer anställda och det känns bra! Så arbetslunch - here I come!
Hörde Jonas Sjöstedt i lurarna när jag var ute o sprang. Han sade att: när vi ökar klyftorna mellan rika och fattiga, ökar vi dem också mellan män och kvinnor. 
En högerregering med Reinfeldt i spetsen ökar klyftorna i samhället. Att satsa på jämlikhet och jämställdhet är att satsa på välfärden. Jämställdhet är en strategisk fråga som är en förutsättning, för välfärd, livskvalité och tillväxt. Socialdemokraterna kommer att rivstarta jämställdhetsarbetet om Stefan Löfven får bilda regering efter valet. Vi har ett handlingsprogram med 15 punkter för jämställdhet. Bland annat ska vi ha lönekartläggning varje år, avskaffa vårdnadsbidraget och se till att ensamstående föräldrar får bättre ekonomi. Läs mer på http://www.socialdemokraterna.se/Pressrum/nyheter/Forsta-jamstalldhetsaret-/
Reinfeldt är inte feminist, han är moderat. Jag är inte moderat, däremot är jag feminist OCH socialdemokrat, eftersom det går utmärkt att kombinera. Socialdemokraterna är ett feministiskt part. Det betyder inte att vi ställer kvinnor mot män. Jag tycker inte synd om kvinnor. Feminism handlar om att belysa områden där män och kvinnor inte har samma villkor. Män och kvinnor ska ha samma villkor. Att vara feminist är inte att ha en offermentalitet eller ställa mäns och kvinnors villkor mot varandra. Socialdemokratisk feminism handlar om jämställdhet och jämlikhet - det vinner både män och kvinnor på. 
Jag kommer att fortsätta kalla mig feminist så länge maskulint värderas högre än feminint. Jag kommer att kalla mig feminist så länge män generellt är överordnade kvinnor. Jag förstår att det känns svårt för Reinfeldt. Om 72 dagar går vi till val. Då röstar vi för minskade klyftor som så småningom även raderas. Då röstar vi för jämställdhet och jämlikhet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar