torsdag 3 juli 2014

#73 Bullar, omsorg och demokrati.

73 dagar kvar till valet och jag vill snart gå in i semestermode för att kunna ladda upp inför valrörelsen. 
Olika utspel hörs från Almedalen och jag funderar på hur människor ska orka ta till sig allt som lovas och ropas ut. Inte ens jag som är V Ä L D i G T intresserad av politik orkar solla ut det viktigaste och ta det till mig. Hoppas att vi inte kör slut på väljarna innan september. 
Mina vardagar är så varierande. Mitt liv är varierande. Idag tillbringade jag förmiddagen på skolan och bjöd mina kollegor (de som fortfarande kämpar på) på bullar och rabarberpaj, introducerade en ny kollega och städade undan bland papper i mina hyllor. Kasta och rensa! Ljuvligt!
Under eftermiddagen var jag på besök på ett särskilt boende här i Växjö. Uppdraget som vice ordförande för omsorgsnämnden är olikt mitt uppdrag i tekniska. Kommunen spänner verkligen över olika områden. Vägar, sophämtning och vatten ska fungera och våra äldre invånare har rätt att få den vård de behöver. Min upplevelse från dagens besök var positivt. Härligt! Jag hoppas att ingen ska behöva oroa sig för ålderdomen, för hur de ska få det på ålderns höst. Lika mycket som vi vill att våra barn ska ha en bra förskola, måste vi kunna känna oss trygga med att åldras, och att vi den dag vi eventuellt behöver, stöd och omsorg ska få det. Har många tankar kring detta! 
Nu har jag precis haft ett samtal från en journalist, angående vårt pågående projekt med tre kommuner från Serbien, som har fått medel från SIDA beviljat för en förlängning. Det känns bra eftersom projektet går framåt. Det är inte bara ett projekt som gäller energi och miljö, utan rymmer även jämställdhet och demokrati. Att Jämställdhet och fungerande demokratiska strukturer sprids över världen vinner vi alla på. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar