lördag 19 maj 2018

#113 alla skolor ska vara bra skolor

Idag har jag haft ”torgsamtal” med lärarförbundet där jag fick prata om vad socialdemokraterna vill med skolan.
Alla barn, oavsett föräldrarnas bakgrund eller plånbok, oavsett var de bor och vilken skola de går i, ska ha samma möjlighet att få de förutsättningar de behöver för att nånsin fulla potential. Därför måste vi ha en jämlik skola. Skolan ska vara likvärdig men nödvändigtvis inte lika. Vi socialdemokrater kommer prioritera skolan och barnen. Framtiden börjar i skolan och det är den smartaste investering vi kan göra, både för den enskilde och för samhället.
Lärare måste ges förutsättningar för att kunna ge eleverna den bästa starten i livet. Därför måste deras arbetsmiljö vara god.
Om barnen lyckas i skolan och får goda resultat blir de också mer fria i sina framtida val.

Här är konkret något av det jag pratade om idag (från min Facebook)

Jag pratade bla om regeringens satsningar på stärkt elevhälsa o minskade barngrupper men även om att
🔺vi måste prata tillsammans om hur vi kan förbättra lärarnas arbetsmiljö,
🔻måltidsupplevelse ska vara positiv
🔺se till att vi fördelar pengarna så att de elever som behöver mer stöd kan få det
🔻att vi ska erbjuda barnomsorg under de tider föräldrarna arbetar (dvs även på natten)
🔺högskolebehörighet som standard även på yrkesförberedande program
mm
Nämnde också de statsbidrag regeringen kommer med gällande utsatta områden och skolor.

I vår budget kommer vi prioritera skolan. Den är också vår viktigaste valfråga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar