lördag 5 maj 2018

#127 Solsken o skön stämning i Araby

Idag var det folkfest i Araby! Det var solsken, människor på gott humör, god mat och skön musik. Magiker, dans och carnevaltåg. Det var grillning, fotbollsfest och tipspromenad. Precis som det ska vara när det är folkfest. Blåljusen var där med sina bilar och jag har nog aldrig sett så många barn i en ambulans samtidigt :-) 

Jag och många av mina partikamrater var där. Idag pratade vi kanske inte så mycket om partipolitik, men vi pratade om allt det som ligger oss varmt om hjärtat. Var folk bor, vad de jobbar med, hur barnen mår. Vi pratade om vädret och om det som gör oss glad och ledsna. Livet!
Araby är en stadsdel som sjuder av liv och om det är någon stadsdel i Växjö som en festival passar i så är det här. Många människor bor i Araby och den ligger centralt i staden. En stadsdel som har stor potential. 
Jag träffade många före detta elever. Jag blir glad när jag ser dem och de blir glada när de ser mig. De berättar om sina barn, att de studerar och om sina jobb och hur bra de trivs i Växjö. Det känns hoppfullt och jag känner att jag gjort någon slags nytta. hjälp dem på traven att komma in i samhället. Inser att jag då, precis när de kom hit, var en viktig person i deras liv. Det känns stort. Tack för att jag fick vara det. Ändå, när jag arbetade som SFI-lärare, med elever från hela världen i klassrummet, funderade jag ofta på vem som hade lärt sig mest under dagen. De eller jag. Under dessa år lärde jag mig så otroligt mycket av alla jag mötte. De hade så många erfarenheter, varit med om så mycket, hade levt ett helt annat liv ä jag. De delade med sig. Till mig. 
Dessutom hade vi ofta festival i klassrummet. Det var stämning, god mat från alla världens hörn (som alla tog med o delade med sig av), skön musik och många skratt. Precis som det ska vara.

Om ni funderar på vad jag anser om regeringens utspel gällande migpol, så ska jag skriva om det imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar