tisdag 1 maj 2018

#131 Första maj

Jag och Lena Micko, ordf i SKL

Arbetarrörelsen dag, alltid lika högtidligt, alltid (nästan) lika kallt väder. Trots det hade 300 personer tagit sig till vårt firande i Linneparken. Idag demonstrerade vi under parollen "Tillsammans för trygghet". Det är 131 dagar kvar till valdagen den 9 september då socialdemokraterna förhoppningsvis får fortsatt förtroende i riksdagen och regionen o att vi får möjlighet att bilda majoritet även i Växjö. Jag hade förmånen att få hålla ett tal. Hade någon sagt till mig för 20 år sedan att jag skulle stå på en scen på första maj och hålla ett tal för 300 socialdemokrater hade jag skrattat. Livet har större fantasi än vi själva har, så nu blev det så. jag är otroligt hedar över att vara en del av denna rörelse och när jag idag stod där och såg på alla människor blev jag alldeles varm i mitt röda hjärta. Här kommer mitt tal (kan hända att jag lade till och drog från lite...)

Gamla, nya och blivande partivänner!
Ett starkt Växjö bygger vi tillsammans. Vi ska inte bara var ett samhälle för hoppfulla. Vi måste också vara ett samhälle för dem som faktiskt har tappat hoppet.
Jag tillåter mig att inspireras av Agnes Török ”Tiden är över att göra oss mindre än vi är tiden är över att spela oförmögna tiden är över att tro att det här är någon annans kamp någon annans rörelse någon annans förbannade ansvar”
Vänner, kampen är vår, rörelsen är vår, ansvaret är vårt!
Det är vårt ansvar att se till att vi inte har rasister i regeringen, homofober eller såna som vill avskaffa rätten till abort.
Det är vårt ansvar att fortsätta prata om #metoo och patriarkala strukturer som låter män ta sig rättigheter. Vi ska aldrig mer vara tysta! Ingen kvinna ska behöva vara rädd.
Det är ditt och mitt ansvar att bygga ett tryggt samhälle, med en trygg välfärd – där jag vet att min mamma har det bra på sitt boende och mina barn får de bästa förutsättningarna i skolan. Därför måste vi satsa på omsorgen om de äldre och på utbildning för barnen. Välfärden skapar vi tillsammans med gemensamma krafter. Bara så ka vi bygga ett tryggt samhälle. Framtidens Växjö bygger vi tillsammans genom att se till att
-genom att se till att vi har bostäder till rimliga hyror och att folk har ett jobb att gå till
-fler lyckas i skolan
-genom att satsa på Växjös äldre
för detta behöver Växjö ett nytt ledarskap och det ska vi fixa den 9 september
men
Partivänner, lyckad politik kan inte mätas i särskilda sakfrågor, politik handlar om ideologisk hållning. För mig handlar socialdemokratin om en demokratisk, humanistisk reflex som sitter i ryggraden. Den handlar om medmänsklighet och solidaritet. Därför ska vi med all kraft bekämpa rasism, sexism och ojämlikhet. Vi ska bygga Växjö och Sverige rättvist så att vi känner tillit istället för rädsla. Tillit skapar vi om fler känner sig sedda och om fler litar på vården, skolan och omsorgen. 
Tiden är över för ”jag är inte en sån som går i demonstrationståg eller politik är inte för såna som mig”
Du behövs, din röst, din tid och ditt engagemang
Vänner,
Tiden är inne och du behövs mer än någonsin tiden är inne så sluta låtsas att du är mindre än du är kampen behöver dig, världen behöver dig, Växjö behöver dig - TACK






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar