söndag 13 maj 2018

#119 Jag grillar inte

Jag grillar inte. Inte för att det strider mot någon övertygelse utan för att det är opraktiskt. Maten jag lagar blir bättre på spisen eller i ugnen. Jämnare och mer kontrollerad. Ärligt talat så förstår jag inte grillhysterin. ”Vill ni komma hem till mig och ugnsbaka ikväll?” Eller ”steka” Jo jag förstår att grillandet har med mer än matlagning att göra men förstår ändå inte fascinationen.
Jag eldar gärna o ofta i min eldstad, kan även få för mig att laga mat på en murikka, men inte nödvändigtvis. Jag kan njuta fina försommarkvällar utan att grilla. Umgås med vänner utan att grilla. Missförstå mig inte, ni som vill grilla får gärna göra det, men tvinga mig inte att förstå det fantastiska. Kanske har det med min kosthållning att göra. Jag vet inte.
Ikväll har jag suttit ute i solen o ätit fylld paprika. Gratinerad i ugn. Med el. Inomhus.
Hade fint sällskap, god dricka och fågelsång som underhållning. Äppelträdet står i full blom. Såg en huggorm (eller var det en snok) som gömt sig i soptunnan. Skön löprunda i skogen. Årets första liljekonvalj plockade. Försommarnatten kommer att vara ljus. Allt detta trots att jag inte grillar.
Måste ändå erkänna en sak. Igår spelade jag kubb och det var ganska trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar